O FBC
Czym jest FBC?
Federacja Bibliotek Cyfrowych jest wyszukiwarką zrzeszającą cyfrowe biblioteki, muzea, archiwa i repozytoria.
Współpracujemy z instytucjami kultury i nauki tworzącymi sieć rozproszonych bibliotek cyfrowych. W bibliotekach cyfrowych instytucje umieszczają skany wraz z opisami swoich zasobów- książek, czasopism, obrazów. Opisy w formie rekordów zostają przesłane do naszej wyszukiwarki. Dzięki opisom (tzw. metadanym) użytkownik ma możliwość przeszukania kolekcji muzealnych, bibliotecznych i wielu innych w jednym miejscu.
Rozproszona sieć bibliotek cyfrowych scentralizowana w FBC.
Misja
Misją Federacji Bibliotek Cyfrowych jest udostępnianie i promocja polskiego dorobku kultury i nauki. Korzystanie z wyszukiwarki jest całkowicie darmowe, jak również przekazywanie do niej rekordów. Wierzymy, że ochrona i udostępnianie zasobów dziedzictwa kulturowego wspiera rozwój instytucji oraz użytkowników.
Zachęcamy instytucje, biblioteki, muzea, repozytoria do korzystania z licencji Creative Commons, które umożliwiają szersze użytkowanie zdigitalizowanych zasobów. http://fbc.pionier.net.pl/pro/wp-content/uploads/2019/05/FBC_Plakat_Prawa_Autorskie_PL-1.pdf
Wspieramy jakość metadanych poprzez tworzenie schematu PLMET. Metadane są najważniejszym źródłem informacji o obiekcie cyfrowym, ich jakość jest kluczowa do przetworzenia i prezentowania w wyszukiwarkach.
Współpracujemy z największym europejskim agregatorem, Europeaną, w celu zwiększenia dostępności w sieci dziedzictwa kulturowego Polski. Wspólnie tworzymy wystawy, kolekcje i blogi promujące polskie tradycje i naukę.
Historia
Wyszukiwarka powstała w 2007 roku. Opracowana w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym w Dziale Bibliotek Cyfrowych i Platform Wiedzy. Od początku działalności wspiera zasoby udostępniane w pakiecie DInGO, a także w innych systemach repozytoryjnych z protokołem OAI-PMH.
Otwarte dane
Część funkcjonalności naszego serwisu może być wykorzystana w zewnętrznych aplikacjach. W tym celu udostępnione są specjalne interfejsy wykorzystujące powszechnie używane standardy komunikacyjne (HTTP, XML). Korzystanie z interfejsu komunikacyjnego serwisu FBC nie wymaga uiszczenia opłat i nie jest obecnie ograniczone pod żadnym względem.
Funkcje udostępniane przez FBC zewnętrznym aplikacjom:
- Mechanizm do wykrywania potencjalnych duplikatów
- Interfejs OpenSearch do przeszukiwania FBC
- Eksport zestawienia Bazy Bibliotek Cyfrowych do pliku CSV
Jak korzystać z FBC?
Podstawową funkcją portalu FBC jest wyszukiwanie zasobów z ponad 130 polskich instytucji kultury i nauki, które zawierają uporządkowane i szczegółowe opisy zdigitalizowanych zbiorów. Wyszukiwać można zarówno tekstowo jak i nutowo.
Oznacza to, że wynikiem procesu wyszukiwania dowolnego obiektu w FBC jest jedna lista, która ułatwia eksplorację danego zagadnienia.
Warto wiedzieć:
Baza danych FBC jest aktualizowana raz na dobę, zapewniając bieżący dostęp do nowych obiektów.
Podstawowe funkcjonalności portalu FBC:
- Wyszukiwanie proste
FBC daje czytelnikom możliwość odszukania obiektów wg szczegółowych pól opisów, wprowadzanych przez pracowników instytucji. Wystarczy wpisać szukaną frazę w polu wyszukiwawczym i uruchomić wyszukiwanie. Możliwe jest przeszukiwanie całego opisu bądź też jego wybranego elementu (np. pola tytuł czy autor). Zestaw elementów zgodny jest ze schematem Dublin Core.
- Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane umożliwia konstruowanie zaawansowanych wyrażeń wyszukiwawczych w oparciu o operatory logiczne takie jak NOT czy AND. Pozwala również na ograniczanie liczby wyników wyszukiwania poprzez uwzględnienie dodatkowego kryterium- daty.
- Wyszukiwanie według identyfikatora
Wyszukiwanie według identyfikatora pozwala na przejście do obiektu cyfrowego bezpośrednio na podstawie numeru ISBN lub identyfikatora obiektów cyfrowych OAI. Identyfikator można podać w odpowiednim formularzu na stronach FBC lub w pasku adresu przeglądarki internetowej, poprzedzając go adresem, np. http://fbc.pionier.net.pl/id/ albo http://fbc.pionier.net.pl/id/83-917202-2-5
- Filtrowanie
Dzięki funkcji filtrowania możliwe jest dokładniejsze określenie, jakie obiekty czytelnik chce widzieć na liście rezultatów, staje się ona bardziej przejrzysta, a praca z wynikami - wygodniejsza i szybsza. Dostępne filtry: dostępność obiektów, typ licencji, zakres dat, typ obiektów, język, dostawca.
- Sortowanie
Użytkownicy mogą dowolnie sortować listę wyników wyszukiwania oraz dostosować sposób jej prezentacji wg własnych preferencji. Możliwa jest zmiana ustawień w zakresie: liczby wyników na stronie oraz ilości danych opisujących wynik - widok miniatur, listy z miniaturami lub listy bez miniatur. Sposoby sortowania po tytule, twórcy, trafności i dacie.
- Linkowanie do źródła danych
Każdy obiekt znaleziony w portalu jest odnośnikiem prowadzącym do strony WWW danej biblioteki cyfrowej. Aby zobaczyć obiekt na stronie instytucji, wystarczy kliknąć w jego miniaturę lub przycisk „Otwórz”.
- Logowanie i rejestracja
Rejestracja w portalu daje możliwość tworzenia listy ulubionych obiektów oraz zapytań. Zarejestrowani użytkownicy, po zalogowaniu do serwisu mogą dodawać lub usuwać obiekty, które oznaczyli jako ulubione. Lista ulubionych obiektów znajduje się w widoku „Ulubione obiekty” (w prawym górnym rogu strony).